Groep 1/2    Groep 3    Groep 4    Groep 5    Groep 6    Groep 7    Groep 8      Volg ons op facebook  Volg ons op twitter

Boekrecensies:

Op deze pagina vind je recensies van boeken uit diverse genres geschikt voor kinderen op de basisschool.

Wil je ook een recensie van een boek op deze pagina, neem dan contact op via ons contactformulier of door hier te klikken.

Juf Knotje gaat naar school - Tineke Jacobs

Een grappig prentenboek over een nieuwe juf in een kleutergroep. Juf Knotje komt voor de eerste keer in de klas en weet nog niet zo goed hoe alles werkt. Door alle foutjes die de juf maakt komen alle regels die in de klas gelden naar voren. Samen spelen samen delen, netjes in de rij staan, andere kinderen niet plagen en alle andere regels. In het verhaal doet juf Knotje alles verkeerd en vertellen de kinderen haar steeds dat het niet hoort wat ze doet. Op het einde van het verhaaltje komt juf Krul om nog even alle regels een keer achter elkaar te herhalen. Dit prentenboek is goed in te zetten om met de kinderen de regels in de klas te bespreken en te leren. Op de linkerpagina staat steeds een kort stukje tekst en op de rechterpagina staat een illustratie die de tekst ondersteunt.

Thema's: school, regels
Leeftijd: 4 t/m 6 jaar

[ Koop dit boek ]

Wat doe jij met jouw afval? - Mary Bartels en Yolanda Eveleens

In dit prentenboek wordt op een leuke en duidelijke manier verteld waarom het beter is om afval te scheiden. Floor komt samen met haar vrienden verschillend afval tegen waarover steeds verteld wordt hoeveel jaar het rond zou zwerven als je het op straat zou achterlaten. De kinderen worden door dit boekje bewust gemaakt van de zin voor recycling en het beschermen van het milieu. De tekst is goed voor kinderen te begrijpen en de illustraties schetsen een duidelijk beeld. De kinderen in het verhaaltje ogen en gedragen zich echter ouder dan in de tekst wordt gesuggereerd. Erg leuk zijn de tijdsprongen die het boekje laat zien. Bijvoorbeeld: 'Als je kauwgom op straat gooit duurt het 25 jaar voordat het weg is. De vrienden zijn dan al lang van school en werken misschien al. Of ze zijn zelf al vader en moeder. ' Dit geeft de kinderen een duidelijk beeld van hoe lang het duurt! Kortom genoeg om de kinderen over na te laten denken. En het leukste moet nog komen want dit boekje is gratis aan te vragen voor school.

Thema's: afval, recycling, milieu

Leeftijd: 5 t/m 9 jaar

[ Kijk voor meer informatie op: Milieuservice Nederland ]

De zonnebloem - Hanneke Frenken

Dit prentenboek van 40 pagina's vertelt het verhaal van een zonnebloempit die langzaam uitgroeit tot een mooie grote zonnebloem. De zonnebloem ontdekt het leven om haar heen, de bloemen, de planten en de dieren. Ze wordt vrienden met een muis, een vlinder en een bij die ze stuk voor stuk helpt met een probleem. Dan wordt het zomer en is het erg warm. De zonnebloem heeft water nodig maar helaas valt er geen regen en gaat ze dood. Haar vrienden treuren om het verlies maar ontdekken zonnebloempitten op de grond en weten dat er volgend jaar nieuwe zonnebloemen zullen groeien.

De tekst laat zich goed voorlezen en de mooie illustraties met felle kleuren versterken het verhaal. Een leuk extraatje is het zakje zonnebloempitjes die wordt geleverd bij het boekje. De kinderen kunnen zo zelf zien hoe het plantje groeit.

Thema's: natuur, vriendschap, afscheid, dood, lente, frankrijk

Leeftijd: 3 t/m 6 jaar

[ Koop dit boek ]